Arbeta hemifrån

Arbeta hemifrån

tisdag 9 december 2014

Julbak och tradition

Hej och välkommen till min sida

I stormsteg börjar vi nu  närma oss julen.

Jag och min näst största tös bakade i söndags. Det blev både lussebullar och finska julstjärnor. Min finska mamma lärde mig att baka julstjärnor. I Finland är det tradition att ha julstjärnor till kaffet efter julmaten.

Det är egentligen inte så svårt att göra 

Man köper färdig smördeg från frysdisken

Köper torkade plommon och socker

Tar plommon, lite socker och lite vatten och kokar upp detta till en massa och låter det svalna

Kavlar ut degen så det blir en lång remsa

skär ut i fyrkanter, snittar varje fyrkant med fyra snitt och lägger en klick plommonsmet
och viker varje kant från samma sida och lägger över varandra och vips har man en julstjärna och penslar med ägg och in ugnen ca 10-15 minuter

Så här fina blev våra julstjärnor

2 kommentarer:

  1. Man lägger väl nog plommonsylten först efter att man vikt ihop stjärnan? ;)

    SvaraRadera
  2. ja plommonsylten i mitten och sen viker man ihop stjärnan :)

    SvaraRadera

Gratis