Arbeta hemifrån

Arbeta hemifrån

fredag 6 februari 2015

Läs om hur #godisstopp har blivit populärt

Hej och välkommen





Den nya är nu att man ska få ett #godisstopp i Sverige. Och vem vill inte haka på den trenden. När jag var barn fanns inte lösgodis i den traditionella Ica eller Domus livsmedelsbutiken. Utan vi gick till kiosken och fick peka ut vad vi ville ha och påsarna var betydligt mindre än vad det är idag. Visst frossade vi i godis men inte i de mängder som barn och vuxna gör idag.  






Vi svenskar är de som äter mest godis i världen, hela 17 kilo per person / per år , dubbelt som mycket än övriga EU- länder ( http://www.dn.se/nyheter/svenskarna-ater-mest-godis-i-varlden/

Det rätt äckligt om man börja tänka efter. Jag kommer ihåg en lärare som sa till oss elever, att godis innehåller fiskögon och löss. Och jag minns än idag hur äckligt jag tyckte att det lät och funderade jätte mycket på de där med fiskögonen. Men konstigt nog när man blev frestad att gå och köpa lite godis eller blev bjuden, så var de äckliga orden läraren sa helt bortblåsta. 

Idag förstår jag varför, sockerberoendet är som drog, inget biter på det. De är avvänjning som krävs. Så varför vi är så många som har svårt att låta bli är helt förståeligt. 

Att göra ett eget #godisstopp är verkligen nyttigt. Själv provade jag för några år sedan att vara utan socker i tre veckor. Jag mådde skit de första tre dagarna och när det gått 10 dagar mådde jag som en gudinna. Har aldrig mått så bra, men efter tre veckor föll jag för frestelsen att provade äta något sött och så var det kört. Men något som ändå var positivt med det hela att jag åt inte lika mycket sött efteråt utan kunde ha nåt så när koll på det. Men visst har jag fallit in i godisträsket mellan varven och fått skärpa mig och komma tillbaka. Och det tar ju så hårt på kroppen att ha det här jojo, med att minska och plötsligt öka igen. 


En butik, Ica Nära Heden i Göteborg har beslutat att hänga på #godisstopp, genom att ha hälsosamma alternativ vid kassorna. De erbjuder såväl frukt som oliver och nötter

Och de vill också att fler butiker hänger på trenden. http://www.expressen.se/gt/har-ar-butiken-som-bytt-godis-mot-frukt/

Jag är helt klart med på att vi ska ändra på våra vanor och ändra kan man göra på många vis. När jag tycker att vi har haft lite för mycket av godis och chips och läsk. Så brukar jag köpa hem morötter, gurka och blomkål och så gör jag en dippa och så kör vi med Ramlösa med smak, istället för läsk. Och barnen tycker det är jätte gott och säger inget om godis. Och du ska veta att det går på lika fort ner som om det hade varit en skål med blandgodis. Så prova det. Det är verkligen uppskattat när jag gör det mellan varven. Så de är vi vuxna som kan styra hur våra barn ska ha det och  vad de ska stoppa i sig. Nu menar jag inte att man ska förbjuda på något sätt men man ska visa att det finns andra alternativ när det blir för mycket av det goda.





Så de blir att haka på #godisstopp helt på vardagarna för vår familj. 

Med detta önska jag dig super bra dag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gratis